Glavno nagrado mesta Domžale prejme avstralsko-nepalski film Šerpa – Spor na Everestu režiserke Jennifer Peedom. “Z veliko filmsko narativno senzibilnostjo film poveže v eno tri
zgodbe, ki jih z vso brutalnostjo razkrije smrtonosni plaz na ledenem
slapu ledenika Khumbu, ki prisili Šerpe, gorske vodnike komercialnih
odprav na Everest in njihove stranke k odločitvam, o katerih mora skozi
film zavzeti stališče tudi gledalec,” je obrazložila mednarodna festivalska žirija, ki so jo sestavljali Martina Čufar Potard, Aleša Valič in Marco Ribetti, ki je imela tudi letos zahtevno nalogo jagodnega izbora izmed 43 kakovostnih filmov.
Avstralsko-nepalski film Šerpa – Spor na Everestu, zmagovalec 11. festivala gorniškega filma, večplastno sliko problematiko komercialnega alpinizma v Himalaji. (arhiv FGF)
Najboljši alpinistični film je slovenski film Ama Dablam, izsanjane sanje, pripoved o sedemdnevnem vzponu Vanje Furlana in Tomaža Humarja prek severozahodne stene Ama Dablama, iz baznega tabora je vzpon s kamero spremljal Zvonko Požgaj. “Dokumentarni film o izjemnem dosežku v
Himalaji uspešno rekonstruira ta alpinistični podvig z odlično uporabo
arhivskega filmskega in fotografskega gradiva, z izvirnim zvokom in
pripovedmi sodobnikov, ki doživeto izrišejo oba junaka severozahodne
stene Ama Dablama leta 1996,” je zapisala žirija. Režiser Igor Vrtačnik
se je izjemno razveselil prve lovorike sveže nastalega filma, ki je bil
v 80-minutni različici premierno predvajan na festivalu: “Delati
film je tehnično zapleten postopek in dolga pot, za katero potrebuješ
ogromno sodelavcev. Podobno je osvajanju vrha. Traja izjemno dolgo, je
tvegano, ne veš, kaj bo, na poti potrebuješ zaupanje vseh in zajeten kos
preproste sreče. Naredil sem 52 dokumentarnih filmov in
enega igranega, a vedno se začne s prvim korakom. Bili so Zvonkova
knjiga in diapozitivi, stari analogni diapozitivi … Bilo jih je zelo
malo, mnogo premalo za film, in seveda zgodba Vanje Furlana, Tomaža
Humarja in Zvonka Požgaja, ki so še znali videti in živeti bistvo.
Zvonka sem poznal, o Tomažu, kot vsi, vedel veliko, o Vanji nič! Vanja
in Zvonko sta izjemna fotografa, portreti domačinov, pokrajine so eni
najlepših, kar sem jih videl, in za vsakim čutiš avtorja in lepoto
življenja … Kdor je plezal, ve, da alpinizem niso fanfare, bobni in
spektakel, kot se to snema danes. Je neskončno potrpljenje, čakanje,
tišina, koncentracija. Želel sem, da je film enak. In v času njegovega
nastajanja sem spoznal veliko o Tomažu, Vanji in Zvonku. Na tej poti sem
se veliko več naučil, kot naredil, pa sem mislil, da o filmu vem že
vse. Tudi zame je bilo to darilo.”
Najboljši plezalni film je Jezdeci viharjev (Franz Walter,
Nemčija), ki z izjemnimi posnetki in zanimivo filmsko pripovedjo
poetično združi vzpon dveh svetovno znanih alpinistk z zgodbo o
prvenstvenem vzponu v tej legendarni smeri v Patagoniji. Nagrado za
najboljši film o gorah, športu in avanturi prejme Seznam (Guido Perinni,
Švica), v katerem režiser legendarnih filmov o smučanju v gorah in
mladi smučar predstavita tehniko smučanja, ki osuplja smučarske legende
in spreminja način spusta po alpskih strminah. Odličen raziskovalni
dokumentarni film Domovina smučanja (Fulvio Mariani, Mario Casella,
Švica), ki nas skozi preplet podob neznanih pokrajin, zgodb ljudi in
zgodovinske poti pripelje v Altaj, domovino smučanja, je nagrajenec v
kategoriji gorska narava in kultura. Nagrado za kratki gorniški film
prejme Plošča (Nadine Boller, Švica, Kirgizija), ki z uporabo prefinjene filmske govorice v nekaj minutah odpre okna v različne svetove in življenja.
Ama Dablam, izsanjane sanje, najboljši alpinistični film 11. festivala gorniškega filma, govori o sedemdnevnem vzponu Vanje Furlana in Tomaža Humarja prek severozahodne stene Ama Dablama leta 1996, za katerega sta prejela zlati cepin, iz baznega tabora je njun vzpon s kamero spremljal Zvonko Požgaj. (arhiv FGF) Film v krajši, 53-minutni različici, si lahko ogledate v arhivu TV Slovenija (klik).
Žirija je podelila tudi častne pohvale: alpinističnemu filmu Ogledalo (Matt Pycroft, Anglija), plezalnemu Igrišče odraslih otrok (Guillaume Lion, Belgija), filmu Dodova sreča (Josh Lowell, ZDA) v kategoriji gore, šport in avantura ter filmu o gorski naravi in kulturi Nosačeva svoboda (Pavol Barabáš, Slovaška).
Televizija Slovenija (žirijo so sestavljali Aleša Valič, Barbara Zrimšek in Andrej Otovčevič) pa je nagradila raziskovalni dokumentarni film Sveta (ne)sveta reka (Peter McBride, Jake Norton,
ZDA), ki očara z edinstvenimi podobami rojstva svete reke Ganges v
Himalaji – in v istem hipu strezni s podatkom o globalni onesnaženosti
snega že pri njenem izviru.
Nagrajeni filmi
bodo v Cankarjevem domu v Ljubljani in Mestnem kinu Metropol v Celju na
ogled v petek, 24. februarja, v Mestnem kinu Domžale 25. in 26.
februarja, v Slovenskem planinskem muzeju v Mojstrani 24. in 26. ter v
Kulturnem domu Nova Gorica 24. in 25. februarja 2017. >>> URNIK projekcij nagrajenih filmov je objavljen na spletni strani 11. festivala gorniškega filma (klik).
Odličen obisk 11. festivala gorniškega filma (foto Igor Kuster)
Poleg kakovostnih filmov slovenskemu gorniškemu festivalu dajejo pečat tudi predavatelji s svojimi zgodbami. Jernej Šček je večplastno predstavil mit italijanske alpinistične legende prve polovice 20. stoletja Emilia Comicija, Nives Meroi in Roman Benet svojo neomajnost pri vzponu na Makalu in premagovanju bolezni, Martina Čufar Potard
pa mojstrsko ravnovesje med plezanjem na najvišji ravni in
materinstvom. Piko na i festivalskemu dogajanju s predavanji danes
zvečer v Cankarjevem domu pristavita najuspešnejši slovenski balvanski
plezalec Jernej Kruder,
ki je svoje meje preizkusil tudi v večraztežajnih smereh in smereh nad
vodo, ter avstrijski vrhunski alpinist in filmski ustvarjalec Robert Schauer
s pripovedjo o vzponu na Gašerbrum IV leta 1985 s poljskim soplezalcem
Voytekom Kurtyko, kar še danes predstavlja enega največjih mejnikov
vrhunskega plezanja v Himalaji, v Slovenskem planinskem muzeju pa bo
Kamničan Janez Volkar spregovoril o odpravi na afganistanski sedemtisočak Nošak pred 40 leti.
Vir: 11. festival gorniškega filma
|